Framnes banekalender

Oversikt over kamper og treninger på Framnes vil du nå finne på denne siden: Framneskalender

torsdag 23. april 2015

Tett på Bjørn Johan (på Framnes såklart...)

Alle som har et forhold til Fram, har også et forhold til en ruvende, mørkhåret tidligere midtstopper, nå trener. Jeg snakker selvfølgelig om Bjørn Johan Nytrø. Selv har han lagt skoene på hylla (for godt?), men det først etter å ha spilt seniorfotball i Norge i fem forskjellige tiår! Ja, du hørte riktig. Debut på 70-tallet. Siste kamp i 2011-sesongen. Etter noen år utenfor manesjen, er han nå tilbake som trener for seniorlaget i tett samarbeid med G19-trener, Morten Furunes. www.framfotball.com har vært så heldige å få et "Tett på-intervju" med Bjørn Johan.

KAN DU OPPSUMMERE DIN EGEN KARRIÆRE SOM FOTBALLSPILLER?
-Jeg begynte å spille organisert fotball som lilleputt i 8-års-alderen. Min første a-kamp var i 1979 mot Inderøy. Senere har keg spilt i alle divisjoner. Jeg var innom Rosenborg i 1985/86 og spilte 1.div for Blink i 1992. Da rykket Blink ned, men jeg ble med videre og vi rykket opp igjen i 1993. I 1994 tok jeg over som trener for Fram og vi rykket opp til 2. divisjon, men sesongen 1995 ble veldig tøff med ung og tynn spillerstall.

HVILKE ER DINE BESTE MINNER FRA FOTBALLBANEN?
-Etter å ha spilt kamper for Fram i fem tiår, er det vanskelig å trekke fram noen spesielle kamper. Jeg har hatt mange store opplevelser, men det det toppet seg da vi møtte Viking i stavanger i 3.runde i cupen. Ellers var alle lokaloppgjør mot Blink tidlig på 80-tallet gode opplevelser -  med opptil 2200 tilskuere på Øverlands Minde.

ER DET NOEN BANER I TRØNDELAG DU IKKE HAR SPILT PÅ?
-Jeg har vel spilt på de fleste arenaer i Trøndelag. Jeg tror ikke jeg tar i for mye om jeg har spilt på ca 300 forskjellige baner rundt om i Norge!

DU HAR OGSÅ VÆRT TRENER I FRAM I MANGE ÅR, HVA MOTIVERER DEG TIL Å TA OPP TRENERGJERNINGEN IGJEN?
-Etter 2 år på sidelinja og mange timer med dugnad på framhuset, hadde jeg både lyst og motivasjon til å ta et tak for framfotballen når forespørselen kom.

HVILKEN FOTBALLFILOSOFI HAR DU?
-Jeg har alltid vært tilhenger av å spille ballen på bakken,men det er en selvfølge at du har en spillertropp som kan utføre dette. Litt barcelona light. Jeg brukte denne formelen sist jeg hadde ansvaret for G16 og juniorlaget til fram, og den gangen lyktes vi godt. Vi var 2,5 år i 1.div. i Trøndelag.

HVILKE PRINSIPPER ER VIKTIGE FOR DEG SOM TRENER/SPILLERUTVIKLER?
-At vi tørr å spille ballen i laget og ikke sparke den lengst mulig hver gang vi erobrer den.

DU HAR FULGT IL FRAM I EN ÅRREKKE, KAN DU SI NOE OM DIN OPPLEVELSE AV IL FRAM?
Fram driver tæring etter næring og er en klubb for alle. Det er mange i klubben som legger ned mange timer frivillig arbeid hver uke. Jeg tenker da spesielt på trenere/opmmenn i barne- og ungdomsavdelingen, og ikke minst på de som har gjort det mulig å få ferdig ett fantastisk klubbhus.

DU SPILTE JO SELV SENEST I 2011, ER DET AKTUELT MED COMEBACK PÅ BANEN OGSÅ?
-Noe comeback på banen er ikke aktuelt. Etter seniorspill i fem ulike tiår fra debut på 70-tallet til et par innhopp på 2010-tallet er det vel andre som må ta min plass.

LYKKE TIL MED ÅRETS SESONG, BJØRN JOHAN!