Framnes banekalender

Oversikt over kamper og treninger på Framnes vil du nå finne på denne siden: Framneskalender

lørdag 30. mai 2015

Marius Stuedal - mannen bak mariusgenseren..til Fram i alle fall

For den som har fulgt Fram det siste tiåret så har han kanskje lagt merke til at den en gang unge og lovende Marius Stuedal nå har blitt blant de eldste og ikke lenger fullt så lovende spillerne på laget ;-) Men Marius er med, og det har han vært siden år 2000.
 
- ​Jeg begynte å spille på fram som sisteårs junior. Vi var noen kompiser som valgte å gå over til å spille på juniorlaget på Skatval. Vi deltok på en trening i Skatvalshallen (uten først å ha spurt Stj/Blink, som man ofte ikke tenker på når man er juniorspiller). Det var vel Andreas Rye, Morten Berg, Børge Lillebo, Vegard Sætnan og jeg. Dette falt ikke i god jord hos trener og lagleder i blink. Kanskje mest på grunn av at de ikke hadde fått beskjed. Litt pga av denne misnøyen ble veien kort og overganspapirene ble signert.  Etter dette har klubben i mitt hjerte alltid vært Fram og det er det ingen tvil om. Moro at regionen har nå et lag i 2.-divisjon, men jeg hadde helt klart sett at det hadde vært Fram.
 
- Den fotballkampen jeg husker best er cupkampen mot blink på Øverlands. Denne kampen hadde en fantastisk ramme med masse tilskuere, innmarsj og ballgutter. Men mMitt kanskje beste øyeblikk er at jeg ble kretsmester 7'er innendørs siste året mitt i blink. 

- Mitt aller verste øyeblikk på banen var som guttespiller i TA cupen på Steinkjer, hvor unge lovende Stuedal presterte å sette ballen i eget mål to ganger i løpet av 10 minutter. Jeg ba gråtende om å bli byttet ut.

- Da jeg tok videregående opplæring på Meråker idrettslinje var jeg så heldig å bli trent ett år av Per Joar Hansen. Han er vel kanskje den beste treneren jeg har hatt. Jeg velger å tro at det er pga mangelen på gode trenere i løpet av min fotballkarriere, som har ført til at jeg jeg nå spiller på 5 nivået i norsk fotball :-)

- Jeg synes Fram IL driftes på en god måte. Det fokuseres på bredden mye mer en da jeg startet. Hvis ''A laget'' hadde trening på Framnes før i tiden, fikk aldersbestemte lag bare beskjed om at ta sykkelen ned til Ragnheim og grusbanen. Hvis seniorlaget har trening i dag og det kolliderer med at flere lag har booket Framnes, så må vi bare finne oss et ledig hjørne:-)
Det har alltid vært god stemning på seniorlaget, og jeg har trivdes veldig godt. Jeg har nå hatt 17 sammenhengende sesonger i Fram trøya.

- Den største endringen jeg ser blant spillerne er at jeg nå spiller med ''kunstgress generasjonen'.' Disse guttene har bedre teknikk og de er vant til at spillet går fortere. Da sliter vi gamle karra å følge med. En annen vesentlig forskjell er at spillerne nå oftere setter fotballen litt i andre rekke. Det er ikke like dødsviktig å komme seg på trening. De har litt andre prioriteringer enn hva jeg er vant til.

- I år håper og tror at Fram tar flere poeng i 4. divisjon enn Blink gjør i 2. divisjon, men at blink tar nok poeng slik at de holder seg i divisjonen ;-)